Een hindernis die het moeilijker maakt om over te stappen van een aanbieder van diensten of producten naar een andere aanbieder (zoals naar een andere telecomaanbieder, energieleverancier, bank of verzekeraar), zoals een overstapboete of de superieure kwaliteit van het reeds afgenomen product.
Als het mogelijk is om zonder grote moeite (en hoge kosten) te wisselen van aanbieder, zijn aanbieders genoodzaakt om aantrekkelijke diensten tegen scherpe tarieven te bieden. Anders lopen ze immers het risico dat hun klanten zullen overstappen naar een concurrerende aanbieder.
Overstapdrempels leiden tot minder concurrentie tussen bestaande aanbieders, die bijvoorbeeld hogere prijzen kunnen vragen, en belemmeren ook potentiële concurrentie.
Voorbeeld
'Die overstapdrempel is bijvoorbeeld bij een deel van de producten van de divisie Health Nutrition & Care hoog, zoals bij speciale babyvoeding, en medisch-farmaceutische voeding (bijvoorbeeld voor kankerpatiënten). Daarvoor geldt dat de gebruikers (of diens verzorgers) eraan hechten dat de fabrikant alleen met ingrediënten van de hoogste kwaliteit werkt - bijvoorbeeld uit angst dat een middel geen positief effect heeft, of voor bijwerkingen of zelfs ziekte zorgt na gebruik.'
Bron: Morningstar.be - 19-06-2023.
Zie ook: overstapper, concurrentie, marktmacht, captive market, lock in, overstapboete, exit fee, marktleider, sterk merk, prijsleiderschap. Vergelijk: toetredingsdrempel, beleidsondersteunende tarieven.
Tip anderen
|